כאשר אישה נמצאת במצב שבו עלולים להתפתח סיכונים לה או לעובר במהלך ההיריון, הביטוח הלאומי בהמלצת הצוות הרפואי המטפל מגדיר מצב של “שמירת היריון” ובו נוקטים צעדים כדי להפחית את הסיכון להתפתחות סיבוכים בהמשך הדרך. לפני שאתם ניגשים לקנות מתנה ליולדת בן או בת, בואו לקרוא את כל המידע החשוב בנושא.

מה זה שמירת היריון?

שמירת היריון היא הגדרה שהביטוח הלאומי נותן לנשים בהיריון הנמצאות במצב המסכן אותן או את המשך ההיריון, שבגללו הן נאלצות להפסיק את עבודתן כדי להימנע מהחמרה או מהופעת סיבוכים. יש מגוון הנחיות וצעדים הננקטים לאחר קבלת הסטטוס, והם לא כולם כוללים בהכרח אשפוז בבית החולים לתקופה ממושכת – יש מי שמקבלת הנחיה רק להימנע מפעילות פיזית מאומצת ולהישאר בסביבת הבית הקרובה.

שמירת היריון – מהן הסיבות ומי זכאית להכרה במצב?

לא כל אחת זכאית להכרת הסטטוס של שמירת היריון, ויש 3 סיבות שבעקבותיהן ביטוח לאומי יאשר מצב כזה:

תנאי ההעסקה של האישה

אחת הסיבות לשמירת היריון קשורה לעבודה של האישה. מדובר במצב שבו היא עובדת בעבודה שאינה מספקת תנאים סבירים לנשים בהיריון, או עבודה העלולה לסכן אותה עקב סיבות רפואיות שונות. דוגמאות נפוצות הן עבודה פיזית מאומצת כמו סבלות, עבודה עם חומרים המסוכנים להיריון ולבריאות האישה, חומרים המשחררים קרינה מייננת בכמות גבוהה או מקורות חום העלולים להעלות את חום הגוף ל-38.5 מעלות או יותר. גם מקרים שבהם האישה עלולה להיחשף למחלות מדבקות העלולות לפגוע בה או בעובר יתקבלו בסיכוי גבוה בתביעות שמירת היריון. מצב הבריאות של האישה, הגיל שלה והיסטוריית מחלות וסיכונים מובאת גם היא בחשבון בבדיקת הזכאות לסטטוס של כל אחת.

סיכון להמשך היריון

סיבות הקשורות למצב העובר או למצב ההיריון באופן כללי, העלולים להוביל ללידה מוקדמת, לפגיעה בעובר או חלילה למוות במהלך ההיריון, למשל רעלת היריון, קיצור צוואר הרחם, צירים מוקדמים, דימומים חריגים במהלך ההיריון, ממצאי בדיקות המעידים על מצב לא תקין של העובר ועוד. גם היריון מרובה עוברים (תאומים, שלישיה ועוד) יכול להיות סיבה לשמירת ההיריון.

מצב הבריאות של האישה

מצב הבריאות של האישה יכול גם הוא להיות סיבה משכנעת לשמירת היריון, למשל סוכרת היריון, לחץ דם גבוה שהחמיר בעקבות ההיריון, מחלות לב שההיריון עלול להשפיע עליהן, מצב קיצוני של הקאות במהלך ההיריון (היפראמזיס גרבידרום), בעיות אורתופדיות כמו פריצת דיסק שההיריון עלול להחמיר אותן ועוד.

איך מוציאים שמירת היריון?

הכרה של המוסד הלאומי במצב של שמירת היריון דורשת מילוי התהליך הבירוקרטי הרלוונטי. הינה הצעדים שעליכן לנקוט בנושא:

קבלת הפניה לשמירת היריון מרופא נשים

עליכן לקבל אישור מרופא נשים עם פירוט והסברים המציינים את הצורך בשינוי הסטטוס לפחות ל-30 ימים רצופים (תקופה קצרה יותר אינה מזכה בתשלום מביטוח לאומי) וכרטיס מעקב היריון.

אישור מעסיק

יש להוסיף אישור של המעסיק על תקופת ההעסקה הנוכחית, המציין את השכר החודשי ואת ההפרשות שהופרשו לביטוח לאומי במהלך ההעסקה. כמו כן, אם סיבת השמירה היא בשל אופי העבודה, יש לצרף מכתב מהמעסיק המסביר את אופי התפקיד הנוכחי ושלא נמצא במקום העבודה תפקיד אחר שהאישה יכולה לאייש.

הגשת תביעה לביטוח לאומי

את הטפסים הנ”ל עליכן להגיש לביטוח לאומי בתוספת תביעה לתשלום גמלה לשמירת היריון (טופס 330) ולהמתין לאישור. התשלום הראשוני ניתן על תקופה של 30 יום לפחות, ולאחר מכן אם תצטרכו הארכה תוכלו לקבל תשלום על מינימום 14 ימים נוספים.

שימו לב – כדי להיות זכאית להגיש את הבקשה, על האישה להיות תושבת ישראל הנמצאת במדינה בזמן השמירה, כלומר אם האישה מחליטה לטוס לחו”ל בתקופה זו הזכות שלה לתשלום על ימי השמירה מתבטלת. כמו כן, היא צריכה להראות שהיא שילמה דמי ביטוח לאומי לפחות 6 חודשים מתוך 14 החודשים שקדמו להגשת הבקשה. כמו כן, התשלום הניתן על שמירת היריון הוא פיצוי על הימים שבהם האישה לא יכולה לעבוד, ואם היא כבר מקבלת פיצויים כמו תשלום ימי מחלה היא לא תקבל תשלום על שמירת ההיריון.

שמירת היריון – מה מותר ומה אסור?

במהלך שמירת ההיריון תצטרכו לעקוב אחר ההוראות שניתנו לך, וזה אומר לא לעבוד וכנראה גם לא לעשות מאמץ פיזי כלשהו גם בבית. מדובר בתקופה של חודש לפחות שבה אתן פטורות מכל סוג של פעולה הדורשת כוח פיזי (זמן נפלא להטיל את כל מטלות הבית המעצבנות על הבעל), ולמען שמירה על היריון תקין ככל האפשר אתן חייבות להישמע להוראה הזאת. הינה כמה דוגמאות לפעילויות מהנות שמותר לכן לעשות כדי להעביר את הזמן בבית בנעימים:

  • קריאת ספרים או האזנה להם – זהו הזמן להירשם למגוון האפליקציות הקיימות בשוק לקריאת ספרים או להאזנה ולצלול לעולם הספרות העשיר. יש מגוון אפליקציות שבאמצעותן תוכלו לגשת לספרים רבים בעברית, באנגלית ובשפות רבות נוספות
  • בינג’ סדרות וסרטים – זהו הזמן להכין רשימה של כל הסדרות והסרטים שרציתן לראות אך תמיד דחיתן
  • לימוד מקוון – ברחבי האינטרנט יש מגוון עצום של קורסים (חינמיים או בתשלום) שמטרתם להרחיב את האופקים של התלמידים. למה שלא תירשמו לאחד כזה? הידע שתצברו יכול להיות שימושי בהמשך הדרך ואף לפתח את הקריירה שלכן לאחר שתחזרו לעבודה

סיכום

שמירת היריון היא מצב שבו אישה בהיריון צריכה להפסיק לעבוד למשך כמה זמן בגלל המצב שלה. לשמירת היריון יש מגוון סיבות – בעיות בריאות של האם, של העובר או סביבת עבודה לא סבירה לאישה בהיריון או לאישה הספציפית המבקשת תשלום, ויש צורך להגיש בקשה לביטוח הלאומי כדי לקבל פיצויים לפי החוק. חשוב להכיר את הסיבות שבגללן אפשר לקבל פיצוי ואת תהליך הגשת הבקשה כדי לדעת בדיוק מה צריך לעשות למען שמירה על היריון בטוח ותקין וקבלת התשלומים הנדרשים.