הכנה ללידה היא חלק מהותי ממסע ההיריון, ואימהות רבות מתחילות מסע זה מרגע הידיעה על ההיריון. הכנה ללידה כוללת היבטים ואספקטים שונים, משום שכניסת תינוק חדש למשפחה הוא אירוע משנה חיים. ההכנה יכולה לכלול קורסים לטיפול בתינוקות או הכנה מנטלית ללידה עצמה, אבל היבט אחד מכריע בהכנה הספציפית ליום הלידה ולהגעה לבית החולים, הוא אריזת תיק המכיל את כל הפריטים הדרושים למהלך שהותכן בבית החולים. במדריך זה נעבור על הפריטים החיוניים שיש לכלול בתיק בית החולים שלכן, ונציע טיפים ותובנות שיעזרו להפוך את חווית הלידה לחלקה ולנוחה ככל האפשר.

קודם כל מסמכים

לפני שאתן אורזות כל דבר אחר, ודאו שיש לכן המסמכים הדרושים והחשובים, כמו מסמכי זיהוי למשל. מסמכים אלה יסייעו להקל על תהליך הקבלה ולהבטיח שתקבלו את הטיפול הדרוש לכן במהירות:

  • מסמכי זיהוי: הביאו תעודת הזהות, רישיון נהיגה או הדרכון וכל מסמך זיהוי אישי אחר שעשויים לדרוש מכן בבית החולים.
  • רשומות רפואיות: חשוב מאוד שתביאו עימכן רשומות ועותקים של התיעוד הרפואי של היולדת, כולל רשומות של בדיקות שונות שבוצעו טרם הלידה, וכל היסטוריית בריאות רלוונטית מהרופא המטפל של היולדת. הצוות המטפל בכן בעת הלידה כנראה לא יכיר אתכן, וכדי לזרז את הטיפול שלכן ולבצע את הלידה באופן הכי בטוח ליולדת ולתינוק, חשוב מאוד שהצוות הרפואי המטפל יהיה מעודכן בפרטים רפואיים שלכן, בייחוד אם מדובר באלרגיות מסוימות לתרופות או בסיכונים מסוימים לילוד. 
  • כרטיס קופת חולים ומסמכי ביטוח בריאות: ודאו שברשותכן כרטיס של קופת החולים שבה אתן מבוטחות, או טפסים של ביטוח הבריאות והפוליסה האישית שלכן, כולל מסמכים נלווים לצורכי טיפול, רישום ושליפת היסטוריה רפואית מהתיק האישי במקרה שיהיה בכך צורך, וכמובן לצרכי חיוב.

לתיעוד ולבידור

היום בעידן המודרני, וגם הרבה לפניו, נהוג היה לתעד את הלידה. תיעוד של רגעי הלידה ושל רגעים נוספים מהיום הזה הוא חשוב לזיכרונות שלכן מיום הכול כך חשוב הזה. במהלך הצירים ואפילו תחילת הלידה עצמה, חיוני מאוד שהיולדת תוכל להסיח את דעתה מענייני הלידה כדי לשמור על רוגע, למרות המעמסה הפיזית, הרגשית והנפשית שחווה היולדת במהלך הלידה. להלן כמה פריטים שכדאי להביא איתכן ללידה:

  • טלפון נייד טעון – ודאו שהטלפון הנייד שלכן טעון במלואו, והכי חשוב לא לשכוח להביא איתכן מטען ואולי אפילו מטען נייד. 
  • לפטופ או טאבלט – לפעמים, למרות הצירים, הלידה יכולה להתעכב, והשהות שלנו בבית החולים יכולה אף להתארך אחרי הלידה בגלל מעקבים וצורך בהתאוששות. לשם כך כדי להביא מחשב נייד או טאבלט כדי שנוכל לצפות בסרטים ובטלוויזיה או להשתמש בלפטופ שלנו לביצוע סידורים מסוימים ולשוטט באתרי אינטרנט ומגזינים שונים. 
  • בידור – כדאי מאוד גם לארוז ספר, מגזין או כל מקור אחר של בידור כדי לעזור לעצמנו להעביר את הזמן בבית החולים ולא רק מול המסך.  

חטיפים ושתייה

אז כמובן שצירים ולידה זה ממש לא תהליך משעמם או כיפי, אך לפעמים השהות בבית החולים בציפייה ללידה או בהתאוששות לאחריה יכולה להתארך ולקחת כמה שעות או אפילו ימים. לידה יכולה להיות תהליך גוזל אנרגייה, וכולם זקוקים לאוכל מנחם בעת כזו של לידה שבה הגוף שלנו עובר סוג של טראומה פיזית. כמו כן, לרוב מגיעים לבית החולים מבקרים, משפחה וחברים לראות את היולדת ואת התינוק, לכן כדאי שיהיה איתנו משהו להביא להם לנשנש. כדאי להביא כמה חטיפים ומשקאות בהישג יד, שיכול לספק את הצורך של היולדת במשהו טעים וזמין. 

  • חטיפים: חטיפים שלא דורשים תנאי אחסון מיוחדים, כמו חטיפי גרנולה, אגוזים ופירות יבשים. אלו יכולים לעזור לשמור על רמות האנרגייה של היולדת וגם לספק הזנה בריאה.
  • שתייה: הביאו בקבוק מים שיהיה צמוד ליולדת בכל זמן מהלך הלידה. כמו כן, אפשר להביא תמציות תה אהובות לשתייה חמה או שתייה מתוקה של מיצים טבעיים שיכולים להיות גם מקור מעולה לוויטמינים ומינרלים שהגוף של היולדת זקוק להם לאחר הלידה. 
  • פינוקים מיוחדים: אפשר להביא גם מארזי שוקולד מפנקים ומיוחדים, שכוללים כל מיני סוגים של שוקולדים וממתקים. ידוע ששוקולד גורם להרגעה ואפילו להרפיה של השרירים בכמות מסוימת, ולכן הוא יכול להיות מתנה נהדרת ליולדת. 

חפצים לתינוק

אומנם בעת הלידה לא תזדקקיו לפריטים רבים בשביל התינוק למהלך השהות בבית החולים והלידה, אך בכל זאת כדאי וחשוב להיות מוכנים לרגע שבו הקטן שלכן יגיע ולרגע השחרור שלכם מבית החולים בחזרה אל הבית. מתנות ליולדת יכולות להיות לדוגמה מוצרים לתינוקות לימים הראשונים לאחר הלידה, ואפשר לכלול בהם: 

  • בגדי תינוקות: כדאי לארוז או להביא ליולדת כמה סטים של בגדים במידת תינוק יילוד, כובע וכפפות כדי לשמור על חום התינוק.
  • שמיכת תינוק: שמיכה רכה וחמימה לכיסוי התינוק בעריסה, וכדי שיהיה נוח להחזיק אותו ולהעביר אותו בקלות ממיטתו בעת הצורך בנוחות.
  • מושב בטיחות: תזדקקו למושב בטיחות מאושר לתינוק כדי לקחת את תינוקכן הביתה בבטחה מבית החולים.

דברי היגיינה

שמירה על היגיינה ונוחות חיונית במהלך הלידה והתאוששות לאחר לידה בבית החולים. אף שדבר זה יכול להיות מאתגר, כדאי מאוד לארוז בתיק ליולדת כמה מוצרים שיעזרו לך להרגיש בנוח כמו: 

  • מוצרי טיפוח: ארזו לכן מברשת שיניים, משחת שיניים, סבון, שמפו ופריטי היגיינה אישיים אחרים כמו קרם גוף לדוגמה או בושם שיעזרו לכן להרגיש מטופחות ונקיות.
  • מברשת שיער ומוצרים לשיער: חשוב לשמור על השיער שלנו במהלך הלידה, ולאחריה ולוודא שיש לכן את המוצרים שאתן זקוקות להן כמו סיכות או גומיות לשיער. 
  • נעלי בית, גרביים נוחות, וביגוד: חשוב מאוד שתהיה לכן גם הנעלה נוחה וביגוד נוח, כדי שתוכלו להסתובב בנוחות בין חדרי בית החולים בזמן השהיה שם, וגם בגדים ליציאה מבית החולים שיהיו נוחים ונעימים.
  • כרית ושמיכה: כרית ושמיכה אשר שייכים לנו והם מהבית שלנו, יכולים לספק ליולדת נוחות רבה ולעזור לה להירגע.

אחרי הלידה – ליולדת

לאחר הגעת התינוק, יש פריטים נוספים שאולי היולדת תזדקק להם במהלך השהות וההתאוששות מהלידה בבית החולים. כמובן שאם אלו הם פריטים שלא נארזו לפני הגעת היולדת לבית החולים, אפשר גם לשלב אותם כפינוקים ליולדת לאחר הלידה, לדוגמה פיג’מה נוחה ומוצרים הכרחיים נוספים כמו:

  • ביגוד נוח: הביאו בגדים רפויים ונוחים לימים שלאחר הלידה בבית החולים.
  • חזיות הנקה ורפידות חזה: אם האם החדשה מתכננת להניק, חזיות הנקה ורפידות חזה הן חיוניות לנוחות מקסימלית.
  • תחתונים לאחר לידה: תחתונים חד פעמיים או נוחים לאחר לידה יכולים להיות פרקטיים יותר מתחתונים רגילים לאחר הלידה.
  • מוצרי טואלטיקה: אל תשכחו כל מוצרי טואלטיקה נוספים שאתן עשויות להזדקק להם לטיפול ולטיפוח הגוף לאחר הלידה.

להנקה

אם אתן מתכננות להניק, חיוני להחזיק את המכשירים הנכונים בהישג יד ולהכין אותם שיהיו זמינים לכן לאחר הלידה. אף שבתי החולים מספקים חלק ממוצרים אלו, כדאי לדאוג שיהיו ליולדת אביזרים מתאימים בהישג יד. מוצרי ההנקה שלהם תזדקק היולדת הם:

  • כרית הנקה: כרית הנקה יכולה לספק תמיכה ונוחות במהלך ההנקה.
  • משאבת חלב: אם אתן מתכננות להשתמש במשאבת חלב, ודאו שהיא ארוזה ומוכנה לשימוש.
  • קרם פטמות: קרם פטמות יכול לעזור להרגיע ולהגן על פטמות כואבות וסדוקות מההנקה.
  • כיסוי הנקה: אם אתן מעדיפות פרטיות בזמן הנקה, שקלו להשתמש בכיסוי בזמן ההנקה של שיכול להיות שמיכה קלילה.

לסיכום

אריזת תיק לבית החולים שישמש את היולדת במהלך הלידה בבית החולים, היא שלב מכריע בהכנה להגעת התינוק. על ידי הכנת המסמכים הנכונים, פלאפון מטענים, וטבלאט או מוצרי בידור אחרים, חטיפים, ציוד חיוני לתינוק, פריטי היגיינה, לבוש ופריטי נוחות, תוכלו להבטיח ליולדת חווית לידה נוחה ומאורגנת יותר ושהות נוחה עד כמה שאפשר בבית החולים לאחר הלידה ובמהלך ההתאוששות. אל תשכחו להתאים אישית את התיק ליולדת, בהתאם להעדפות ולצרכים האישיים שלה, וחשוב מכל, להתייעץ עם הרופא המטפל של היולדת באשר להמלצות ספציפיות הקשורות להיריון ולתוכנית הלידה שלכן.