צירים הם חלק בלתי נפרד מהלידה, ונשים רבות מתארות אותם כאחת התחושות החזקות ביותר שאדם יכול לחוות. הם מסמנים את הכנת הגוף ללידה, את תחילת הלידה עצמה ואת התהליך של הבאת חיים חדשים לעולם. אבל מהי התחושה של צירים? כל אישה המתכוננת ללידה צריכה לדעת לזהות אותם כהכנה רגשית ללידה וגם כדי לדעת בזמן אמת שתהליך הלידה התחיל.

הצירים שונים בעוצמה שלהם בין אישה לאישה אך יש שלבים שרוב הנשים עוברות, ומהצירים המוקדמים ועד ללידה הפעילה התחושות משתנות ומתגברות. כאן תוכלו לקרוא מידע בנושא כדי להתכונן עוד קצת לקראת היום המרגש – או לדעת מתי תוכלו כבר לשלוח מתנה ליולדת שתסדר את האימא והתינוק לזמן הקרוב.

מהם צירים וכיצד הם משפיעים על הגוף?

צירים הם התכווצות והרפיה של שרירי הרחם, המסייעים לתינוק לעבור מחוץ לרחם ואל תעלת הלידה. הם פותחים את צוואר הרחם ומקלים את הירידה של התינוק ואת היציאה שלו מהגוף. הרחם מתכווץ בקצב קבוע במהלך הלידה, וכל כיווץ מקרב את גוף האישה ללידה פעילה.

בשלבים המוקדמים הצירים עשויים להרגיש כמו כאבי מחזור או כאבי גב. ככל שהלידה מתקדמת, הם הופכים לתכופים ואינטנסיביים יותר. הכאב יכול להקרין מהגב התחתון לקדמת הבטן, ולפעמים גם במורד הרגליים. במהלך לידה פעילה הצירים מגיעים לשיא העוצמה שלהם, ונשים מתארות אותם כגלים של לחץ. הצירים סדירים, נמשכים בין 30 שניות לדקה, ויכולים להיות מתישים מאוד.

איך מרגישים צירים מוקדמים?

צירים מוקדמים מופיעים לפני השבוע ה-37 להיריון. הם יכולים להעיד על לידה מוקדמת, אבל ברוב המוחלט של המקרים הם לא הופכים למצב הזה. התחושה של הצירים היא של התכווצויות חזקות, והיא לרוב מלווה בהפרשות מוגברות או בדימום, בכאבי גב ובירידת מים.

אם אתן חשות צירים לפני השבוע ה-37 להיריון חשוב לפנות מייד למיון יולדות לבדיקה ולטיפול. בחלק מהמקרים הצירים המוקדמים לא פותחים את צוואר הרחם, ואז הטיפול שתקבלו הוא בדרך כלל נוזלים ומנוחה, אך אם צוואר הרחם נפתח הסיכון ללידה מוקדמת עולה, ונדרש טיפול רפואי מיידי.

איך מרגישים צירים פעילים?

כשהלידה הפעילה מתחילה הצירים הופכים לסדירים יותר, לאינטנסיביים יותר ולקרובים יותר זה לזה. הצירים מתוארים כגלים של כאב המתחילים בגב התחתון ועוברים לבטן. כל גל מביא איתו התכווצות ולחץ המצטברים ואז מתפוגגים לאט, ואחרי כמה דקות הם חוזרים שוב. עבור חלק מהנשים הכאב הוא חד ומרוכז, ועבור אחרות זה מרגיש כמו כאב שהתפשט בהרבה אזורים בגוף. בשלב זה חשוב להתמודד עם  הכאב באמצעות תרגילי נשימה, תנועה ותמיכה לגוף. בשלב הזה מציעים תרופות או אפידורל אם הכאב הופך להיות חזק מדי. עם כל התכווצות וציר צוואר הרחם מתרחב יותר, תנוחת התינוק משתנה, ומופעל יותר לחץ על האגן.

איך מרגישים צירים מדומים?

צירים מדומים, הידועים גם בשם צירי ברקסטון היקס, הם לרוב קלים ולא סדירים. רבות מתארות את התחושה כדומה לכאבי מחזור, עם כאב עמום בגב התחתון או בבטן. הצירים המוקדמים הם הדרך של הגוף להתכונן ללידה פעילה, אבל הם לא בהכרח אומרים שהלידה קרובה – אז יש לכן זמן לפתוח את המארזים ליולדת שקיבלתן ולארגן את כל המוצרים בחדר התינוק.

עבור חלק מהנשים הצירים המוקדמים יכולים להימשך שעות או אפילו ימים. הצירים בשלב הזה בדרך כלל אינם כואבים במיוחד, אבל הם בהחלט יוצרים חוסר נוחות. בשלב זה מומלץ לאישה לנוח, לשתות הרבה מים  ולעסוק בהליכה קלה. זהו גם הזמן לוודא שהכול מוכן ללידה עצמה, בין שהיא תתרחש בבית אם מתאפשר או בבית החולים. הצירים המוקדמים עלולים להלחיץ את מי שיולדת בפעם הראשונה, ולפעמים קשה להבחין אם מדובר בצירים מוקדמים או בדבר האמיתי.

מתי להגיע לבית החולים?

אחת השאלות הנפוצות ביותר בנושא היא מתי צריך לפנות לבית החולים, ומתי מדובר בצירים מדומים שאינם אמורים להדאיג. בכל מקרה של ספק או חשש מומלץ לפנות לבדיקה – במקרה הטוב תגלו שמדובר בצירים מדומים, ובמקרים אחרים הגעתן בזמן לקבלת הטיפול המתאים.

אין המלצה גורפת לזמן האידיאלי להגיע לבית החולים בשביל הלידה עצמה, אבל כדאי להביא בחשבון גורמים כמו מרחק הנסיעה, שבוע ההיריון שאתן נמצאות בו, מספר הלידה (ראשונה לעומת שנייה או יותר), היסטוריה רפואית המצריכה מעקב וטיפול של צוות מומחה כמו עבר של ניתוח קיסרי או מצבים רפואיים אחרים, וכמובן הכאב והתדירות שאתן מרגישות בעקבות הצירים. אם אתן רואות שהייתה ירידת מים – הגיע הזמן להגיע לבית החולים ללידה.

לסיכום

חשוב שתדעו מהם סוגי הצירים הקיימים ומהי התחושה המלווה כל סוג כדי לדעת מהו המצב שלכן, ואם יש צורך לפנות למיון לקבלת טיפול. ההכנה הרגשית והפיזית הזו תעזור לכן לעבור את הלידה בקלות יותר ולצאת בידיים מלאות. אצלנו באתר מאמיל’ה תוכלו לרכוש מתנה ליולדת בת או בן לפי הטעם האישי של כל אחת, ולהבטיח שהימים הראשונים של התינוק בעולם יהיו מתוקים ושמחים לכל המעורבים עם מתנות ליולדת שהן פרקטיות, שוות וחמודות.

איך מרגישים צירים