הרגע הזה שבו מבשרים על היריון, לקרובי משפחה, לחברים ואפילו לעמיתים בעבודה הוא רגע מדהים ובעיקר מרגש מאוד. עם זאת, השאלה כיצד ומתי לשתף את הסביבה בחדשות המשמחות האלה יכולה להיות מורכבת ומלווה בהתלבטויות רבות. יש שיקולים רבים שיש להביא בחשבון – החל ממצב ההיריון והסיכונים הרפואיים, דרך הנסיבות המשפחתיות והיחסים עם הקרובים, ועד למצב התעסוקתי והשפעת ההיריון על הקריירה. גיליתם שאתם בהיריון ואתם תוהים מתי לספר את זה לכולם? המאמר שלפניכם יעזור לכם להתמודד עם ההתלבטויות האלה.

מתי לספר על היריון?

ההחלטה מתי לספר על ההיריון תלויה בגורמים רבים, החל ממצב ההיריון והסיכונים הרפואיים, ועד לנסיבות האישיות והתעסוקתיות של הזוג. ההמלצה היא להמתין עד סוף הטרימסטר הראשון (סביב שבוע 12), שכן בשלב זה הסיכון להפלה יורד מאוד וההיריון נחשב יציב יותר. לפעמים, בעיקר אם ההיריון אינו מתוכנן או שקיימים סיכונים מיוחדים, הזוג עשוי להעדיף להמתין עוד מספר שבועות עד שירגישו בטוחים יותר לשתף את הבשורה. מצד שני, יש זוגות המתקשים לשמור את ההיריון בסוד ובוחרים לשתף מוקדם יותר, אפילו כבר מהשבועות הראשונים. זוגות אחרים מנצלים אירועים משפחתיים חגיגיים, כמו ימי הולדת, חגים או מפגשים מיוחדים, כדי לספר על ההיריון לראשונה ולרגש את הקרובים להם. הפתעה מקורית, כמו מתנה ליולדת עם רמז מתוחכם, יכולה להפוך את הגילוי לרגע בלתי נשכח. בכל מקרה, חשוב לזכור שאין נוסחה אחידה או “נכונה” לכולם, וכל זוג צריך לקבל את ההחלטה המתאימה לו ולנסיבות הספציפיות שלו.

למי מספרים ראשונים?

בדרך כלל, בני הזוג בוחרים לשתף תחילה את ההורים ואת המשפחה הקרובה ביותר כבר עם סימנים להיריון הראשוניים ביותר, ולאחר מכן את החברים הקרובים והמעגל המשפחתי המורחב יותר. זהו סדר טבעי שמאפשר לקרובים ביותר להיות הראשונים לדעת ולהשתתף בשמחה. לאחר מכן, מתרחבים בהדרגה למעגלים נוספים של משפחה מורחבת, עמיתים לעבודה ומכרים רחוקים יותר. קצב ההתקדמות תלוי כמובן ביחסים האישיים עם כל מעגל, וברצון לשמור על פרטיות בשלבים המוקדמים של ההיריון. אולם, יש כמה גורמים נוספים שחשוב ליידע בהקדם האפשרי. ראשית, רופא הנשים המטפל צריך לדעת על ההיריון מייד עם גילויו, על מנת להתחיל מעקב רפואי ולוודא שהכול מתקדם כשורה, ולרוב זה מה שקורה באופן טבעי. נוסף לכך, במרבית המקרים מומלץ ליידע את מקום העבודה על ההיריון עד סוף הטרימסטר הראשון, כדי לאפשר לו להיערך מבחינת כוח אדם ולבצע את ההתאמות הנדרשות. עם זאת, הדבר תלוי כמובן בתחושה האישית ובאופי של מקום העבודה עצמו.


מתי לספר לילדים על היריון?

כאשר לא מדובר בילד הראשון, השאלה מתי וכיצד לספר לילדים על ההיריון מקבלת משנה חשיבות. גילם, רמת הבגרות ומידת ההבנה שלהם את המושג “היריון” משחקים תפקיד מכריע בהחלטה. ילדים קטנים מתחת לגיל 4-3 לרוב אינם מסוגלים להבין באמת את משמעות ההיריון, ולכן ההמלצה היא לחכות עד שההיריון יהיה בולט לעין כדי לספר להם. כך יוכלו לראות ולהבין בצורה מוחשית את השינויים שאימם עוברת. לעומת זאת, ילדים בוגרים יותר (מגיל 4 ומעלה) מבינים טוב יותר ויכולים להתבשר על ההיריון מוקדם יותר. חשוב לתת להם הסברים בהתאם לגיל וליכולת ההבנה האישית, ולהדגיש שהם עומדים לקבל תפקיד חשוב ומיוחד – להיות אחים או אחיות גדולים. בשיחה עימם יש לחזק את המסר שהאהבה וההשקעה של ההורים בהם לא יפחתו עם הולדת התינוק, ושהמשפחה פשוט מתרחבת באופן משמח. כדאי לשתף את הילדים הגדולים יותר בהכנות המרגשות לקראת הלידה, למשל בקניית ציוד ובחירת מתנות לאחים העתידיים. הטלת תחומי אחריות מותאמים לגיל, כמו עזרה בסידור החדר או אפילו סיוע בבחירת שם לתינוק, יכולה לתת להם תחושת מעורבות ושייכות לקראת השינוי המשפחתי הצפוי.

מתי לספר על היריון בעבודה?

ההחלטה על העיתוי המתאים לספר בעבודה על ההיריון יכולה להיות מורכבת ותלויה בגורמים רבים. הכלל הוא שעדיף להמתין לפחות עד סוף הטרימסטר הראשון, כאמור, ולוודא שההיריון יציב, לפני שמודיעים רשמית במקום העבודה ואפשר אף לחכות לחודש חמישי כדי לספר זאת, כפי שקובע החוק. עם זאת, במקרים של עבודה פיזית מאומצת, נסיעות תכופות או חשיפה לחומרים מסוכנים, מומלץ להתייעץ עם הרופא ולשתף את המעסיק מוקדם יותר כדי למנוע סיכונים בריאותיים. בכל מקרה, חשוב להיערך מראש לפני השיחה ולתכנן את המסרים שרוצים להעביר. כדאי להביא בחשבון שיתכנו תגובות מעורבות מצד הממונים והעמיתים, החל מברכות ואיחולים והחיפוש אחר רעיונות למתנה לאישה בהיריון ועד לדאגה לגבי העומס והיעדרויות עתידיות. בכל מקרה, מומלץ מאוד לעשות את השיחה הזו ברגישות המתבקשת, כמו גם בנחישות.

ומה אומר החוק?

על פי החוק בישראל, חל איסור מוחלט על מעסיקים לפטר עובדת בשל היותה בהיריון או בטיפולי פוריות, אלא אם כן התקבל אישור מיוחד לכך ממשרד העבודה והרווחה ובתנאי שעבדה באותו מקום עבודה לפחות 6 חודשים עד אותה הודעה. משמעות הדבר היא שאין למעסיק זכות לסיים את העסקתה של עובדת רק משום שנכנסה להיריון, והיא זכאית להמשיך ולעבוד כרגיל עד לכניסתה לחופשת הלידה. נוסף לכך, החוק מעניק לנשים בהיריון זכויות נוספות, מתוך הכרה במצבן המיוחד ובצורך להקל עליהן בתקופה מאתגרת זו. למשל, עובדת זכאית להיעדר מהעבודה לצורך בדיקות רפואיות הקשורות להיריון, ללא ניכוי משכרה או פגיעה בזכויותיה. כמו כן, החל משבוע 32 להיריון, ועד הלידה עצמה, אישה יכולה להחליט על הפחתה של שעות העבודה (עד 4 שעות ביום) תוך שמירה מלאה על שכרה ותנאי העסקתה.

לאחר הלידה, העובדת זכאית לחופשת לידה בת 15 שבועות (או יותר במקרה של לידה מרובת עוברים), אשר יכולה להתחיל עד 7 שבועות לפני תאריך הלידה המשוער. גם לאבות (או בת הזוג, במקרה של זוגות חד מיניים) יש זכאות לחופשה של שבוע ימים מלאים סביב הלידה, על מנת לתמוך ביולדת ולהתחיל את הטיפול המשותף בתינוק. בתום חופשת הלידה הרשמית, אפשר לצאת לחופשה ללא תשלום (במימון ביטוח לאומי) למשך 12 שבועות נוספים, או לשוב לעבודה במשרה מלאה או חלקית בתיאום עם המעסיק בהתאם למצב הבריאותי וצרכי התינוק. כל הזכויות הללו, כולל דמי הלידה מביטוח לאומי, מובטחות על ידי המדינה כדי להגן על נשים בהיריון ולאפשר להן לשלב בצורה מיטבית בין קריירה למשפחה.

 

לסיכום

בסופו של דבר, ההחלטה כיצד ומתי לבשר על ההיריון היא אישית ותלויה בנסיבות של כל זוג. עם זאת, חשוב להביא בחשבון את מצב ההיריון, את הצרכים האישיים והמקצועיים, ואת השלכות הגילוי על הסביבה, כמו גם מה שקובע החוק בישראל בכל הקשור למקומות עבודה.