היריון הוא תקופה קריטית הדורשת תשומת לב קפדנית לתזונה, כדי לשמור על הבריאות של האם והתינוק המתפתח. צריכת מזונות לא נכונים עלולה להוביל לסיבוכים שונים, מאי נוחות קלה ועד לסיכונים בריאותיים חמורים. חשוב שתדעו מה אסור לאכול במהלך ההיריון ומה כדאי להפחית למינימום – הינה רשימה שכדאי לכן לעבור עליה.

ביצים לא מבושלות

ביצים לא מבושלות הן אחד המזונות העיקריים שיש להימנע מהם במהלך ההיריון, בשל הסיכון לזיהום סלמונלה. סלמונלה עלולה לגרום לתסמינים כמו חום, בחילות, הקאות, התכווצויות בטן ושלשולים, העלולים להיות חמורים יותר במהלך ההיריון. תסמינים אלו עלולים גם להחמיר עייפות בהיריון. כדי להפחית את הסיכון, נשים בהיריון צריך לוודא כי הביצים שהן אוכלות מבושלות היטב, עד שכל החלבונים והחלמונים הופכים למוצקים. כמו כן, מומלץ להימנע ממאכלים כמו רוטב קיסר, רוטב הולנדייז ובצק עוגיות נא, המכילים ביצים לא מבושלות.

נבטים בהיריון

נבטים גולמיים כמו מו צנון ונבטי שעועית מש עלולים להכיל חיידקים מזיקים כמו אי קולי וסלמונלה. הסביבה הלחה שבה נבטים גדלים היא טובה לחיידקים האלה, והם מזון מסוכן עבור נשים בהיריון. צריכת נבטים מזוהמים עלולה להוביל לבעיות חמורות במערכת העיכול, ובמקרים מסוימים להשפיע על בריאותו של העובר. חשוב להימנע לחלוטין מנבטים גולמיים ולוודא שכל הנבטים שבמזון שלכן מבושלים היטב כדי להרוג את החיידקים העלולים להיות בהם.

מיונז בהיריון

מיונז, ובייחוד מיונז בתוצרת ביתית, יכול להכיל ביצים נאות או כאלו שלא בושלו עד הסוף. רוב מותגי המיונז בחנויות משתמשים בביצים מפוסטרות, אבל עדיין חשוב לבדוק את התוויות בזהירות כדי לוודא שאתן אוכלות מוצר בטוח. נשים בהיריון צריכות להימנע מסלטים שיש בהם מיונז, כמו סלט טונה וסלט תפוחי אדמה, בייחוד אם הם אינם מוכנים בתנאים בטוחים. אם אתן בכל זאת חייבות לאכול מיונז, בחרו במיונז מפוסטר על בסיס ביצים ובגרסאות קנויות מהחנות המסומנות בבירור כבטוחות לנשים בהיריון.

חומוס בהיריון

חומוס עלול להיות מסוכן במהלך ההיריון בשל הנוכחות של ליסטריה, חיידק שיכול להוביל למחלה קשה, להפלה, ללידה שקטה או ללידה מוקדמת. הסיכון לזיהום ליסטריה עולה אם החומוס מוכן בתנאים סניטריים לא נאותים או מאוחסן בצורה לא נכונה. נשים בהיריון צריכות להיות זהירות ולצרוך רק חומוס ממקורות אמינים או להכין אותו בבית עם מרכיבים בטוחים ומפוסטרים. הימנעו מהשארת החומוס בחוץ בטמפרטורת החדר לפרקי זמן ממושכים, שכן הדבר מגביר את הסיכון לגדילה של חיידקים.

פסטרמה בהיריון

פסטרמה ובשרים אחרים מהמעדנייה יכולים להיות מסוכנים במהלך ההיריון בשל הסיכון לליסטריה. ליסטריה יכולה לשרוד גם בתנאי קירור, והיא נמצאת בדרך כלל בבשר מוכן לאכילה. כדי להפחית את הסיכון, נשים בהיריון צריכות להימנע מצריכת בשר קר מהמעדנייה, אלא אם כן הם מחוממים לפני האכילה. החום הורג את כל החיידקים המזיקים, מה שהופך את הבשר לבטוח יותר לצריכה. כמו כן, חשוב להפריד את הפסטרמה בבית ממזונות אחרים במהלך ההכנה של מנות במטבח.

מזונות שחייב לצמצם במהלך ההיריון

יש מזונות מסוימים שאינם אסורים לחלוטין, אבל מומלץ מאוד להפחית את הכמות שלהם למינימום במהלך ההיריון כדי למנוע סיכונים פוטנציאליים להתפתחות התינוק ולבריאות האם.

אלכוהול

אלכוהול הוא אחד הפריטים הידועים ביותר ברשימה של מה אסור לאכול במהלך ההיריון. צריכת אלכוהול במהלך ההיריון עלולה להוביל להפרעות בהתפתחות העובר, ללקויות למידה ולבעיות התנהגות במהלך חייו. אפילו כמויות קטנות של אלכוהול יכול להזיק, ואין רמה בטוחה של צריכת אלכוהול במהלך ההיריון. לכן מומלץ מאוד לנשים בהיריון להימנע מאלכוהול לחלוטין כדי שהעובר ייוולד בריא. ברגע שאתן רואות סימנים להיריון אתן צריכות להפסיק לחלוטין עם האלכוהול.

קפאין

צריכת קפאין גבוהה במהלך ההיריון עלולה להגדיל את הסיכון להפלה, ללידה מוקדמת ולמשקל נמוך בלידה. מומלץ לנשים בהיריון להגביל את צריכת הקפאין שלהן ללא יותר מ-200 מ”ג ליום, שזה בערך כוס קפה אחת או 4 כוסות של תה. שימו לב שיש קפאין גם במאכלים ומשקאות אחרים כמו קולה, שוקולד, סוגים רבים של תה וגם בתרופות מסוימות, וכמובן במשקאות אנרגייה שאסור לצרוך במהלך ההיריון.

ממתיקים מלאכותיים

יש כמה ממתיקים מלאכותיים הנחשבים בטוחים במהלך ההיריון, אבל אחרים כמו סכרין צריכים לרדת מהתפריט. סכרין יכול לחדור את מחסום השליה ולהצטבר ברקמות העובר, אם כי השפעותיו המדויקות על העובר עדיין לא ברורות. נשים בהיריון צריכות לבחור בממתיקים טבעיים כמו סטיביה או להשתמש בכמויות מינימליות של ממתיקים מלאכותיים כמו אספרטיים או סוכרלוז, הנחשבים בטוחים במנות מתונות מאוד. חשוב לקרוא את התוויות בקפידה ולהגביל מוצרים המכילים ממתיקים מלאכותיים.

לסיכום

חשוב שתדעו מה אסור לאכול במהלך ההיריון כדי להגן על הבריאות שלכן ושל העובר. תמיד כדאי להתייעץ עם גורם רפואה או גורם תזונה מוסמך כדי להסיר ספקות ולדעת בדיוק מה מותר לצרוך, ממה חייב להימנע וממה אפשר ליהנות בכמות קטנה.

אם אתם מחפשים מתנות ליולדת ורוצים להיות בטוחים שכל המוצרים בהן בטוחים לשימוש, אצלנו במאמיל’ה תוכלו למצוא מארזים מוכנים עם מגוון פינוקים טעימים ומוצרים שיהפכו את תחילת הדרך לקלים יותר. תוכלו לקנות מארז מתנה ליולדת בן או בת שהוא כבר מוכן מראש, או להרכיב בעצמכם מתנה שיש בה הכול.

 

 

מה אסור לאכול בהיריון?